Az MKKSZ elnöksége június 24-ei ülésén Boros Péterné elnök beszámolt az előző ülés óta végzett munkájáról, majd a testület tárgyalt az MKKSZ 2023. II. félévi és 2024. I. félévi programjáról, a Szervezetépítő Munkabizottság (SZeM) 2022/2023. évi munkájáról és a tagszervezési eredményekről. Az elnökség tájékoztatást kapott az MKKSZ Kft. 2022. évi gazdálkodásáról és a Közalkalmazottak és Köztisztviselők Egymásért Alapítvány 2022. évi működéséről. Az ülésen hárman online vettek részt, erre az alapszabály lehetőséget ad.
Boros Péterné tájékoztatójában elmondta, hogy május 19-én KÉF ülés volt, erről villámgyorsan készült egy cikk a weblapunkra. Az ülésen elhangzott követelés eredményeként valósult meg egy 15 %-os bérfejlesztés a területi közigazgatás kormánytisztviselőinél, ez szerintünk kifejezetten a mi érdekvédelmi munkánk eredményének tulajdonítható. Bár a bérfejlesztés mértéke és a megoldása nem mindenki számára egyformán elfogadható, de egyáltalán az a tény, hogy ebből a kormányból, erre a területre vonatkozóan kipréseltünk 15 %-os bérfejlesztést, annak jelentőségét értékeljük pozitívan! Időközben – egyik éjszaka – megjelent az igazgatási szünetről szóló kormányrendelet. Ehhez mi - a Társadalombiztosítási Dolgozók Szakszervezetével közösen -igen alapos szakmai véleményt küldtünk, amelyet részben figyelembe vettek. Követeltük azt is, hogy adják vissza a kormánytisztviselőktől 4 évvel ezelőtt elvett szabadság mértékét, ezt sajnos még nem tudtuk elérni. Fura módon változott a kormánytisztviselői bértábla, a sáv alsó határa maradt, csak a felső sávhatár változott, ezzel sem tudunk egyetérteni. A KÉF ülésen szóvá tettük a Kincstári 661 fős elbocsátást, mert ezt senkivel előzőleg nem egyeztették. Az elmúlt hónap eseménye volt a TÖOSZ közgyűlés is, amelyen Fehér Józseffel és Szokolai Róberttel vett részt. A TÖOSZ követelései közé bekerültek az MKKSZ javaslatai is. Bár a tanácskozáson részt vettek kormányzati vezetők, a bennünket érdeklő igazi kérdések nyitva maradtak, minthogy megáll-e az önkormányzati feladatok kiszervezése és lesz-e garancia a mindenki számára megvalósuló azonos keresetnövelésre az önkormányzatoknál. Az elnökségi ülés vitájában elhangzott, hogy a 15 %-os emelés nem érinti a háttérintézményeket, bár volt némi átmeneti időre szóló, nem végleges keresetemelés. Éppen ezért az Oktatási Hivatalnál nagy az elkeseredés, ezért az elvándorlás is. Az is elhangzott, hogy a 15 %-os bérfejlesztés éves hatása csak 7,5 %, tehát megvalósul egy jelentős reálkereset csökkenés a magas infláció miatt. Viszont nehogy beszámítsák az áthúzódó 7,5 %-os hatást a 2024. évi bérfejlesztésbe. Szó volt arról, hogy a Nemzeti Parkokat tavaly kivéreztették, mert elvonták az összes szabad státuszukat és most folyik egy 15 %-os létszámleépítés. Ez már a feladatellátást is akadályozza, a helyzet katasztrofális. Boros Péterné azzal összegezte a vitát, hogy úgy tűnik forráskivonás történik mindenhonnan a közszolgálat területéről. A létszámcsökkentés következménye az lesz, hogy nőni fog a bent maradok terhe és a kevés fizetésért még többet kell dolgozni.
Dr. File Beáta alelnök tájékoztatást adott arról, hogy folyik a Közterület-felügyeleti OSZT újjászervezése, melyre Sipos László elnök váratlan halála miatt kényszerülünk.
Az MKKSZ 2023. II. félévi és 2024. I. félévi tevékenységi programja egyelőre a „rutin” feladatokat tartalmazza, ez mintegy 20 kisebb-nagyobb programot jelent, mely tervet az MKKSZ elnöke állított össze. Nagyon fontos lesz a felkészülés a 2024. évi állami költségvetés közszolgálatokat érintő hatásaira, bérharmonizáció megteremtése a közszolgálat valamennyi ágazatában az infláció ellensúlyozására. Az új konföderációs kapcsolatok kialakítása is folyamatos munkát igényel. Ezért az Elnökség döntött egy előkészítő bizottság létrehozásáról, amely tárgyalási felhatalmazást kapott a SZEF tagság megszüntetésének módjának és időpontjának, valamint egy új konföderáció létrehozásában való közreműködés előkészítésére.
Farkas Andrea, a Szervezetépítő munkabizottság (SzeM) vezetője egészítette ki szóban az általa készített beszámolót. Ő balatoni pihenését szakította meg néhány órára, – hála a székházban kiépített technikai lehetőségnek – hogy online részt vegyen az elnökségi ülésen. Elmondta, hogy a tagszervezésnél a kifizetett támogatási összeg többszörösen megtérül a tagdíjbevétellel. A sikeres pályázatok miatt javasolta az éves 700 ezer Ft-os keret növelését. A vitában felmerült, hogy a kincstári adatszolgáltatás és utalás hibái nehezítik a tisztánlátást. Az mindenképpen megállapítható a tagszervezési pályázat az elmúlt években hozott eredményeket, enélkül nem lettek volna belépők. Szakszervezetünkben egyszerre van jelen a taglétszám bővülés, és ahhoz kapcsolódóan egyes helyeken, egyes megyékben a tagdíjbevétel növekedése, más megyében pedig a csökkenés. Felmerült néhány javaslat a tagszervezési pályázatok módosítására, annak érdekében, hogy jobban hangoljuk össze a közösségek díjazását és az egyéni motivációt, ugyanakkor figyelemmel kell lenni a költségvetési korlátokra is. A javaslatokat a bizottság fogja előkészíteni a szeptemberi elnökségi ülésre. Az elnökség köszönetet mondott a SZEM Bizottság munkájáért!
Fehér József ügyvezető, az MKKSZ Kft. munkájáról részletes tájékoztatót és mérleget tett le az testület asztalára. A Kft. – mely az MKKSZ tulajdona – éppen 15 éve működik, és ebben az időszakban sikeresen kezelte az MKKSZ vagyonát. A Kft. vette meg 2021-ben – az Abonyi utca ingatlan eladásából befolyt összegből – a Róna utcai ingatlant és szervezte, irányította az épület átalakítását. Ma az épület másfélszer többet ér, mint amikor megvásároltuk. Emellett a Kft. jelentős értékpapírba befektetett tartalékkal is rendelkezik. Fontos tudni, hogy ebben a vagyonban nincs tagdíj, mert a tagdíj magához az MKKSZ-hez folyik be, melyet a működésre el is költünk. Köszönet illeti Fehér Józsefet az ügyvezetési feladatkört is meghaladó önfeláldozó munkájáért!
Ezután Fehér József, mint a Közalkalmazottak és Köztisztviselők Egymásért alapítvány kuratóriumának elnöke számolt be az alapítvány éves működéséről. Az alapítvány működése nincs veszélyben, de nem gond nélküli. A beérkezett segélykérelmeket tudjuk teljesíteni, de szükség lenne több bevételre. Az 1 %-os befizetési hajlandóság alacsony, a tagok igen kis része figyel erre, ezen kívül néhány önkormányzattól sikerült támogatást kapni. Még mindig kevéssé ismert az alapszervezeti közös adományozás lehetősége, de már néhány alapszervezetünk élt vele 2022-ben. Ennek mértékét – alapszervezeti javaslatra – fejenkénti 100 Ft-ról 500 Ft-ra emeltük. Ez egy 20 fős aktív taggal rendelkező alapszervezetnél éves szinten 10 ezer Ft-ot jelentene. Ugyanakkor lehetővé tenné a rászoruló tagjaink biztonságosabb támogatását. A felhívás és a nyomtatvány megtalálható: https://www.mkksz.org.hu/szolgaltatasaink/szocialis-segely. Erre jobban kellene figyelni az alapszervezetek vezetőinek, hiszen az alapítvány csak akkor tud segíteni, ha ebben segítik.
Dr. Marosi János